CMSPrototype

GA4 kurs

Autor: michal | Opublikowano: 20 May 2025, 18:52

//////////////
kurs ga4

Google Analytics 4, zamiast skupiać się na podstronach, koncentruje się na zdarzeniach. To kluczowa różnica. Podstrony to adresy URL – zmieniają się przy przejściu np. ze strony głównej na "Kontakt". A zdarzenia mówią o tym, co dokładnie stało się na stronie głównej lub kontaktowej (np. czy ktoś kliknął numer telefonu, który nie powoduje przeładowania)

Jakie zdarzenia zbiera GA4 po załadowaniu strony?

Rozpoczęcie sesji
Wyświetlenie strony
Przewijanie strony
Kliknięcie w przycisk
Wypełnienie formularza
Wyszukiwanie w witrynie
Pobranie dowolnego pliku
Interakcje z wideo

//////////////
Co konkretnie ma zrobić dana osoba, żeby można było odtrąbić sukces?
Najlepiej, jak te cele podzielisz sobie na dwie grupy – mikro i makro.
Przykładowo:
→ Makrokonwersja to może być zakup w e-commerce (B2C) lub wypełnienie formularza i zostanie leadem (B2B).
→ Mikrokonwersja to może być np. zescrollowanie strony w dół, powiększenie zdjęcia, dodanie produktu do koszyka, zapis na newsletter.
Nie trzymaj się kurczowo tych przykładów. Zastanów się nad swoimi celami mikro i makro, które są odpowiednie dla Twojego biznesu.
Zapisz te zdarzenia na kartce, bo w kolejnych lekcjach będziemy do nich wracać i nauczymy się je śledzić w GA4.

//////////////
Załóżmy, że na Twojej stronie było 100 użytkowników, z czego 20 zrealizowało cel biznesowy (np. dokonało zakupu albo wypełniło formularz). Współczynnik kluczowych zdarzeń wynosi 20%, bo: (20/100) × 100 = 20%. Innymi słowy, 20% użytkowników to Twoi klienci.
Conversion rate

//////////////
użytkownik w ramach swojego życia może na naszą stronę internetową wchodzić wielokrotnie i każde z tych wejść nazywamy sesją.
///
Wyświetlenie (inaczej: odsłona) to jest po prostu załadowanie się naszej strony internetowej, czyli moment, w którym strona załaduje się użytkownikowi w przeglądarce.
Wyświetlenie to pojedyncze załadowanie się strony internetowej w przeglądarce użytkownika. Za każdym razem, gdy użytkownik otwiera nową stronę lub odświeża obecną, rejestrowane jest kolejne wyświetlenie.
//////////////
first_visit → nowy użytkownik pojawił się na stronie (po teatralnemu to będzie: pierwszy raz wbił na Broadway).
session_start → rozpoczęcie nowej sesji (usiadł w fotelu, ruszył spektakl).
page_view → pokazuje, które strony odwiedza (ogląda kolejne akty spektaklu).
user_engagement →czy spędził na stronie określoną ilość czasu (domyślnie 10 sekund)? czy wykonał jakąś kluczową akcję i wykazał zaangażowanie? (uff, schował telefon, chyba się wkręcił).
Zdarzenia zebrane automatycznie – rejestrują się same. Instalujesz kod GA4 i gotowe. GA4 śledzi m.in. wyświetlenia, sesje, pierwsze wizyty. To takie podstawowe “aha, ktoś tu był”, niewiele więcej.

scroll → pokazuje, ile było przewinięć strony internetowej.

Ale uwaga: narzucony jest sztywny warunek 90% – tyle strony musi przewinąć użytkownik, żeby GA4 go podliczył. Nie jestem fanem tego rozwiązania, bo chociażby konstrukcja strony może sprawiać, że te 90% nie będzie spełnione. Poza tym, 90% strony na mobile'u to jest zupełnie inna część contentowa niż 90% na desktopie. Jak sobie z tym poradzić? O tym będzie za tydzień. Na razie scroll w tej uproszczonej formie otrzymuje ode mnie 2 na 10 – nie polecam.

click → mierzy kliknięcia wychodzące, czyli informuje, jakie linki użytkownik kliknął, wychodząc z naszej strony.

Jeżeli na stronie są linki do partnerów albo na konta społecznościowe np. Facebook czy LinkedIn, czyli adresy te są inne niż adres naszej strony internetowej, to każde kliknięcie w taki link generuje zdarzenie click. Co ciekawe, do tej grupy wskakują też kliknięcia w adres mailowy i numer telefonu, bo to inne adresy URL i tym samym są rejestrowane przez click. Dlatego click propsuję. Powiem krótko: click włącz koniecznie, to działa skutecznie!

view_search_results → informuje o wyszukiwaniach w witrynie.

Jeśli na stronie masz wyszukiwarkę, to super byłoby wiedzieć, jak często ta wyszukiwarka jest wykorzystywana i przede wszystkim, jakie frazy są w niej wpisywane. Dla sklepów internetowych – must-have, trzeba włączyć to zdarzenie. Ale już np. strony B2B, które nie mają pierdyliarda produktów, wśród których trzeba znaleźć ten właściwy, nie muszą mieć wewnętrznej wyszukiwarki i wtedy to zdarzenie może być wyłączone. To indywidualna kwestia, czyli nie bez powodu to zdarzenie jest w grupie zaawansowanych, a nie automatycznych.

form_start i form_submit → dwa rodzaje interakcji dotyczące formularzy: zaczął wypełniać i wysłał.

Kliknięcie w pole formularza uruchamia z automatu zdarzenie form_start i wtedy witamy się z gąską, bo klient próbuje się z nami skontaktować. Z kolei, form_submit działa w momencie, gdy formularz zostanie wysłany. Kapitalne rozwiązanie dla większości stron internetowych, ale (i to jest duże ALE) ono nie zawsze działa prawidłowo. To nawet nie jest wina GA4. Po prostu formularze są różne – jedne są oznaczone w HTML jako formularz, a inne niekoniecznie i dlatego lepiej nie włączać tego w zdarzeniach zaawansowanych, tylko… zrobić coś, co opiszę za tydzień.

video_start, video_progress i video_complete → trzy rodzaje interakcji z wideo: zaczął oglądać, ile obejrzał, dojechał do końca.

Pozwala śledzić odtwarzanie wideo: rozpoczęcie, zakończenie i ogólnie procent obejrzanego materiału (np. 10%, 25%, 50%, 75%). Problem polega na tym, że to działa tylko na filmach zaembedowanych z YouTube'a, które mają włączone specjalne ustawienia. Jeśli na stronie masz własny player, to nie pyknie. Co wtedy? Stay tuned – to również zdradzę za tydzień.

file_download → śledzi, które pliki użytkownicy pobierają ze strony.

Jeżeli chcemy mierzyć w Google Analytics 4, które pliki cieszą się zainteresowaniem, to w pomiarze zaawansowanym warto włączyć to zdarzenie. Będzie ono wtedy wyłapywało każdy adres URL zakończony na .zip / .rar / .pdf / .dowolny inny plik.
//////////
← Wróć do listy postów